Šta su tačno egzoplanete i kako ih pronalazimo?

kako 1

Sve planete u našem Sunčevom sistemu se vrte oko Sunca. Planete koji putuju oko drugih zvezda nose zajednički naziv “egzoplanete”.

Egzoplanete je izuzetno teško opaziti standardnim teleskopima. Razlog za to leži u Suncu koje sija tolikim intezitetom, da skriva orbitirajuće planete.

Astronomi su, da bi mogli da ih pronađu, morali da izmisle drugačije metode. Oni ih traže tako što prepoznaju njihov uticaj na zvezdu oko koje se kreću.

Na koji način onda tražimo skrivene egzoplanete?

Jedna od vrlo pouzdanih metoda jeste tražiti zvezde koje se “migolje”. Zvezda oko koje kruže planete nema savršenu orbitu, već je okolne planete povlače prema centru mase, što znači da se ne okreće na mestu već iz velike daljine izgleda kao da se ljulja.

Ljuljanje koje stvaraju velike planete poput Jupitera i Saturna je lako uočljivo, dok se ono uzorkovano manjim planetama veličine Zemlje prepoznaje mnogo teže.

Na koji tačno način onda pronalazimo planete veličine Zemlje?

NASA je 2009. lansirala letelicu Kepler, stvorenu za traženje egzoplaneta. Kepler je tražio planete različitih veličina i orbita, a njegova potraga bila je više nego uspešna. Sve pronađene planete kružile su oko sunaca različitih veličina i temperatura, što znači da su raširenije nego što se do tada smatralo.

Neke od njih su kamenite i kreću se na vrlo važnoj udaljenosti od sunca. To područje nosi ime naseljiva zona, a naučnici veruju da u njoj postoji najveća šansa za postojanje života kakav poznajemo na Zemlji.

Keplerova metoda

Kepler je uspeo da otkrije niz planeta takozvanom metodom prolaza ili tranzita. Kad god planeta prođe ispred zvezde, ta pojava naziva se tranzicija. Dok planeta putuje ispred zvezde, ona stvara malu senku, što znači da će ta zvezda svetliti malo manje dok planeta putuje ispred nje.

Astronomi mogu da prate na koji način se svetlost zvezde menja tokom prolaska planeta. To čak može da im pomogne da prepoznaju veličinu same planete, piše Tportal.

Venera prolazi ispred Sunca

Proučavanjem vremena između tranzita, astronomi mogu ad otkriju i udaljenost planete od sunca. Na taj način mogu da dođu i do podataka o temperaturi na planeti i mogućnosti za postojanje vode – glavnog sastojka za život.

Kepler je do danas otkrio hiljade planeta. Zahvaljujući njemu danas znamo da je svemir pun egzoplaneta.

Foto: Thinkstock / ilustracija